Układ chłodnicy jest niezmiernie ważny w każdym samochodzie. Pozwala on pracować poprawnie silnikowi spalinowemu, który w czasie tej pracy generuje spore ilości ciepła. Musi być ono jakoś odprowadzane, ponieważ w innym przypadku silnik by się uszkodził i zniszczył. Dziś sprawdzimy jak zadbać o układ chłodzenia, przede wszystkim jak wymienić w nim płyn, ponieważ to jest tam bardzo ważne. Płynu musi być zawsze odpowiednio duża ilość, oraz musi być on świeży, ponieważ jego zadaniem jest nie tylko odprowadzanie ciepła, ale też ochrona układu przed zamarznięciem. To ile płynu chłodniczego należy wlać do danego samochodu, zależy od cech silnika. Dlatego też niemożna podać tutaj jednoznacznej liczby. Musimy odnaleźć tą informację w instrukcji użytkowania naszego auta i dzięki temu będziemy mogli się dowiedzieć nie tylko ile, ale też jaki rodzaj płynu zakupić. Te bowiem mają różne dodatki antykorozyjne i dlatego konieczne jest używanie takiej cieczy, która będzie dobrze współpracować z naszym silnikiem.
Teraz sprawdzimy jak można dokonać wymiany płynu samodzielnie. Jest to dość łatwe w starszych samochodach, natomiast w nowszych bywa trudniejsze, jednak zawsze można sobie jakoś dać radę. Tak więc zaczynamy od zakupu odpowiedniego płynu. Jak wspomnieliśmy, to jaki płyn i ile płynu chłodniczego kupić znajdziemy w instrukcji do naszego auta. Gdy płyn już mamy, można przejść do jego wymiany. Najpierw pozbywamy się z układu starego, w tym celu bierzemy jakieś naczynie, podkładamy pod auto i odkręcamy korek spustowy. Ten zazwyczaj jest przy chłodnicy, wystarczy położyć się obok samochodu z jego przodu i sięgnąć w miejsce, gdzie dochodzą grube węże. Gdy cały płyn spłynie do naczynia, korek zamykamy. Następnie zaczynamy nalewać nowego płynu do zbiorniczka wyrównawczego, tak długo aż cały się wypełni. Następnie odpalamy silnik, podkręcamy nieco obroty (do około 2000 – 2500 obr. na minutę) i czekamy, aż silnik się zagrzeje, najlepiej do momentu włączenia wentylatora chłodnicy. Jeżeli płynu ubędzie ze zbiorniczka, dolewamy i na końcu zamykamy zbiornik. Warto za parę dni skontrolować poziom płynu, jeżeli opadł to dolewamy tak, by stan był prawidłowy.