Nieraz można spotkać się ze stwierdzeniem, że multimedia są niczym innym jak tylko formą manipulacji człowiekiem. Nic bardziej mylnego. Oczywiście multimedia wykorzystywane są w większości reklam, ale nie można powiedzieć, że manipulują one wolnym wyborem człowieka. Manipulacja za pośrednictwem multimediów jest zakazana i jest niezgodna z prawem. Nie można na przykład używać w reklamach tak zwanego backmaskingu. Jest to ukrywanie dźwięku, który nie trafia do świadomości człowieka, ale trafia do jego podświadomości. Nie słyszymy nic, nie dociera to do naszego myślenia świadomego, ale tak naprawdę podświadomie o tym myślimy. Backmasking stosowany jest często w muzyce. W reklamach jest zabroniony i surowo karany. Dlaczego multimedia służą reklamie? Przede wszystkim dlatego, że mogą oddziałać na wiele zmysłów człowieka. Wymienić tutaj można przede wszystkim wzrok i słuch. Niemniej jednak, reklamy takie korzystają z obrazów, animacji, filmów, dźwięków i tak dalej. Tym są właśnie multimedia. Mają one za zadanie przekazać informację na wiele różnych sposobów, aby dzięki temu do człowieka dotarła ta informacja i została przez niego zapamiętana na długi okres czasu. Warto wiedzieć, czym są multimedia.