Filtry cząstek stałych to znane pojęcie na rynku samochodowym. Na dobre zadomowiły się w słowniku użytkowników pojazdów. Silnik samochodowy diesla w trakcie swojej pracy jest w stanie wytworzyć spore ilości sadzy, aby zredukować to niekorzystne dla środowiska zjawisko, samochód powinien zostać wyposażony w specjalny filtr, który wypali wspomniane zanieczyszczenia.

Czyszczenie filtra cząstek stałych, czyli filtra znanego również pod nazwą DPF jest uzasadnione. Wspomniany filtr położony jest tuż za klimatyzatorem pojazdu, za pośrednictwem swojej struktury sit, wyłapuje cząsteczki sadzy. W momencie gdy jego zapełnienie osiągnie poziom około pięćdziesięciu procent, komputer sam zainicjuje proces jego wypalania. Wtryskiwacze za pomocą tak zwanej dawki dopalającej, są w stanie dostarczyć dodatkową porcję paliwa, co zatem spowoduje wzrost temperatury spalin z poziomu około dwustu stopni Celcjusza do około pięciuset pięćdziesięciu stopni.

Taka zmiana temperatury wystarczy do usunięcia z filtra DPF cząstek sadzy. Problem pojawia się wówczas gdy w warunkach ruchu miejskiego,auto pokonuje krótkie dystanse, komputer samochodu nie ma czasu dokończyć całego procesu wypalania, trwającego kilkanaście minut, co samoistnie prowadzi do zapchania filtra.

Czyszczenie filtra cząstek stałych w trybie diagnostycznym :
Jeżeli przemieszczamy się samochodem wyposażonym w silnik diesla głównej mierze po zakorkowanym mieście, na krótkich dystansach i z bardzo niskimi prędkościami, prawie na pewno zapełnienie sadzą filtra DPF przekroczy dopuszczalne normy. Samochód zasygnalizuje konieczność jego oczyszczenia za pośrednictwem specjalnej kontrolki umieszczonej na desce rozdzielczej pojazdu, bądź automatycznie przejdzie w tryb awaryjny.

Zanieczyszczony i zapchany filtr można wtedy próbować oczyścić w serwisie wykonując wymuszone dopalanie sadzy. Samochód w trakcie tej czynności nie porusza się, jednakże silnik pracuje z prędkością około trzech tysięcy obrotów na minutę. Taki zabieg z reguły trwa do trzydziestu minut, w niektórych przypadkach czas ten może się wydłużyć i możliwy jest do przeprowadzenia w przypadku, gdy poziom sadzy i zanieczyszczeń zalegających w filtrze cząstek stałych nie przekroczył granicznego poziomu.

u mechanika

Czyszczenie filtra cząstek stałych w sposób chemiczny.

W przypadku, gdy użytkownik samochodu nie reaguje, bądź ignoruje sygnały wysyłane przez komputer pojazdu o natychmiastowej konieczności usunięcia sadzy z filtra DPF może dojść do sytuacji, że jej wypalenie nie będzie możliwe w standardowym trybie diagnostycznym.
Ostatnią z możliwych szans na uratowanie i oczyszczenie filtra, gdzie wszystkie dotychczasowe metody zawiodły pozostają próby zaaplikowania właśnie specjalistycznych środków chemicznych, które poprzez wysokie stężenie substancji chemicznych rozpuszczą nagromadzoną sadzę i zanieczyszczenia. Niektóre środki dodaje się do baku w celu obniżenia temperatury spalania sadzy.

Na rynku występuje bardzo dużo firm, które w swojej ofercie mają usługę regeneracji i czyszczenie filtra cząstek stałych. Wybierając zakład, któremu powierzymy nasz samochód, powinniśmy zwrócić baczną uwagę na wykorzystywane przez nich technologie jak i stosowany proces technologiczny. Czyszczenie filtra cząstek stałych może odbywać się na kilku etapach i z różną skutecznością. Po pierwsze wspomniane dodatki chemiczne, są jak najbardziej skuteczne, lecz jedynie w przypadku kiedy do czynienia mamy z filtrem zapchanym sadzą, a nie popiołem.

Czyszczenie filtra cząstek stałych za pomocą ultradźwięków jest, również dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie narusza konstrukcji filtra, jest nieinwazyjne dla węglika krzemu, ponadto nie powoduje topnienia tlenku ceru. Sprawdza się jednak tylko w przypadku najmniejszych modeli i jednocześnie nie gwarantuje usuwania wszystkich mineralnych osadów i zanieczyszczeń. Kolejną stosowaną przez warsztaty metodą, a nie do końca wartościową dla samego modelu filtra jest wypalanie ich w piecach.

czyszczenie filtra cząstek stałych

Tutaj już można wymienić cały szereg komplikacji, które mogą mas czekać po tak „zregenerowanym” filtrze.
Najlepszym sposobem na regenerację i czyszczenie filtra cząstek stałych jest wykorzystanie specjalnie przygotowanych do tego maszyn. Wspomniane maszyny są przede wszystkim dedykowane dla autoryzowanych serwisów motoryzacyjnych. Niestety w rzeczywistości wygląda to mało korzystnie, z tego względu, że zakładów zajmujących się taką najwyższej jakości regeneracją i czyszczeniem filtra cząstek stałych jest niewiele, to większości użytkowników pojazdów nie stać na porządny sprzęt.

Dodatkowym minusem jest czas oczekiwania, sam proces oczyszczania trwa do kilku dni, co za tym idzie, cena jest wyższa, jakość niższa, a za czyszczenie filtra cząstek stałych nie powinniśmy zapłacić więcej niż kilkaset złotych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here